Pomoc a podpora pro děti a dospívající

„Nemohl jsem dál dělat, že se nic neděje. Nemohl jsem se otočit zády…
Přišla chvíle pustit se do rozboru…“ (F. Volo)

  • PSYCHOTERAPIE
    • INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOTERAPIE DÍTĚTE, DOSPÍVAJÍCÍHO
      • mimořádně důležitá spolupráce s rodičem, školou, jinými pro dítě důležitými dospělými
      • klíčovou podmínkou je vytvoření atmosféry bezpečí a důvěry
      • když terapeut získá důvěru dítěte a dospělí spolupracují, můžeme dosáhnout významné pozitivní změny
      • dítě, dospívající přichází k psychoterapeutovi většinou na žádost rodiče (rodičů) nebo učitele, sociálního pracovníka, školního pedagoga (pro konzultace vyžaduji souhlas zákonného zástupce dítěte)
    • RODINNÁ PSYCHOTERAPIE

      Rodinná psychoterapie – společná psychoterapie dítěte a dospělých (rodičů)

      • psychoterapeutická pomoc pomáhá k obnovení psychické pohody dítěte a jeho rodičů na úroveň před krizovým momentem (traumatické, vývojové, adaptační nebo vztahové problémy)
      • pomáhá obnovit, „přetvořit“, popř. nově vytvořit vazby celé rodiny
      • vzájemná komunikace ve prospěch dítěte a současně celé rodiny
      • prostor – každý člen se může vyjádřit sám za sebe
      • společné hledání nových/jiných možností a nových/jiných pohledů na aktuální situaci
      • nalezení společných řešení k dosažení žádoucí změny, cíle pomáhá rozvoji celého rodinného systému
      • respektování rodiny jako celku i osobní jedinečnosti jednotlivých členů

      Rodinná psychoterapie – konzultace pouze pro rodiče (nebo jednoho z rodičů)

      • když je vhodné „chránit“ dítě před nadměrnou zátěží při řešení problémů dospělých nebo jejich přístupu k výchově obecně
      • když je potřeba zmobilizovat podpůrné zdroje rodiče pro dlouhodobé zvládání problémů dítěte (rodiče dítěte se závažným onemocněním či handicapem mohou prožívat pocity selhání, viny…)
      • při kompletním přehodnocení postojů takovým způsobem, aby mohla rodina i její jednotliví členové dosáhnout žádoucích změn
    • KRIZOVÁ INTERVENCE – POMOC V OBDOBÍ KRIZE
      • spolupráce psychoterapeuta a klienta (dítěte nebo dospělého)
      • umožňuje přijmout neodžité, nesnesitelné, nesrozumitelné, zraňující nebo jinak bolestivé prožitky
      • klient volně vyjádří reflexi myšlenek a pocitů
      • psychoterapeut klientovi naslouchá a pomáhá mu nalézat smysl pocitů, myšlenek a chování, které klientovi způsobují opakovanou nepohodu, nelibost a strádání
      • klient se celého procesu účastní aktivně a kreativně na rozdíl od jiných forem léčby, kde je většinou pasivním příjemcem rady, nácviku chování nebo předepsaného léku
  • VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ
  • KONZULTACE VE ŠKOLNÍ A SOCIÁLNÍ OBLASTI
  • RODIČOVSKÁ PORADNA
  • PSYCHOLOGICKÁ PORADNA

 

Problémy, konflikty a nejistoty jsou součástí dětství i dospělosti, rodinného i školního života. Práce s dětmi a dospívajícími má řadu specifik, která jsou dána nutností respektovat vývojovou situaci dítětekontext rodiny.

Podmínkou pro práci s dětmi je vytvoření atmosféry bezpečí a důvěry, proto rozhovor přizpůsobuji věku a chápání dítěte.

Komu je terapie / psychologická poradna určena?

  • Dětem, dospívajícím, kteří mají problémy, starosti nebo jsou nejistípotřebují pomoc a podporu v rodinných vztazích, v dospívání, ve škole…
  • Rodinám s dětmi v náhradní péči
  • Rodičům s dlouhodobě nebo těžce nemocnými dětmi
  • Pedagogům, vychovatelům, sociálním pracovníkům…

Kdy (v čem) pomoc a podpora?

  • Problémy ve školní oblasti (neklid, nesoustředěnost, výukové obtíže, nevhodné chování, složité vztahy v třídním kolektivu, neshody s učiteli, se spolužáky, šikana…)
  • Problémy spojené s dospíváním, s autoritou (z pohledu dospívajícího, jeho rodičů, pedagogů…)
  • Obtíže v komunikaci a spolupráci
  • Zvládnutí náročné životní situace (rozvod rodičů, nová rodina rodiče, úmrtí v rodině, ztráta blízké osoby…)
  • Zkušenost s drogou, sklon k vzniku závislosti
  • Samotářství, nízké sebevědomí, komunikační problémy v kolektivu vrstevníků, poruchy chování, problémy s nadváhou
  • Úzkost, smutek, strach, reakce na stres
  • Adaptace na nové prostředí, přizpůsobování se, reakce na nové situace
  • Psychosomatické obtíže (chronická onemocnění, bolesti, opakované nevolnosti, zažívací obtíže, nespavost…)
  • Dlouhodobé onemocnění
  • Traumatický zážitek
  • Krizové situace (autonehoda, přepadení, šikana…)
  • Krize v rodině (mezi rodiči a dítětem, mezi rodiči vzájemně, rozvodová situace, dítě bez otce či bez matky…)

+

  • Rozvoj sociálních a komunikačních dovedností (v rodině, ve škole, „v životě“)
  • Rozvoj schopnosti diskutovat, komunikovat, řešit problémy a konflikty
  • Rozvoj vzájemné úcty, sebedůvěry, sebepoznání dítě – rodič, v rodině, ve škole
  • Rozvoj emoční a sociální inteligence – podpora osobnosti
  • Podpora a zvýšení zdravého sebevědomí
  • Podpora a péče o nadané děti

Co můžete očekávat?

  • Pomoc a podporu v uvedených oblastech
  • Obnovení dobrého výchovného působení
  • Upevnění výchovných kompetencí
  • Obnovení nebo vytvoření sebejistoty (rodičovské, pedagogické…)
  • Obnovení nebo upevnění schopností a kompetencí dítěte, aby se naučilo svůj život uspokojivě řídit

Jak konzultace fungují?

  • Objevíte v sobě nové schopnosti, jak situaci zvládnout
  • Rozšíříte způsoby řešení konfliktů
  • Upevníte své vnitřní zdroje, díky kterým problémy překonáte
  • Získáte prostor k hledání nových pohledů a řešení
  • Dosáhnete potřebné změny
  • Objevíte řešení

Forma osobní konzultace

  • Individuální:
    • s dítětem nebo dospívajícím
    • s rodičem
    • s pedagogem, sociálním pracovníkem, vychovatelem…
  • Přítomnost jednoho nebo obou rodičů
  • Rodinná spolupráce (terapie)
  • Nebo kombinace forem (vždy po vzájemné dohodě)
Co říkají klienti na mou práci, si můžete přečíst zde:

hamburger-menuhamburger-menu-close